Galactic Conquerors
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.
Galactic Conquerors

forumet är stängt. Sök er till T.F.
 
HemHem  Latest imagesLatest images  Bli medlemBli medlem  Logga inLogga in  

 

 mIRC for dummies ^_^

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Gäst
Gäst




mIRC for dummies ^_^ Empty
InläggRubrik: mIRC for dummies ^_^   mIRC for dummies ^_^ Icon_minitimelör okt 04, 2008 2:47 pm

Version 1.0

Förord

Denna guide satt jag och skrev när jag var hemma som vanligt och hade inte så speciellt mycket att göra.
Och eftersom jag inte har tillgång till Ogame när jag är hemma så brukar jag sätta mig ner och fundera
på vad jag ska lägga upp för trådar i GAC forumet. Och då kom jag på "Ja! En mIRC guide är juh aldrig fel !"

Men efter ett par timmars skrivande så kom jag fram till "Varför skriver jag bara inte en bok?" för denna guide
var lite små jobbig att skriva måste jag tyvärr säga. Det har tagit mig ca 3 dagar att få ihop denna guide
och jag hoppas det kommer till stor nytta en vacker dag. För detta orkar jag då inte skriva om Very Happy

Vad tar denna guide upp?

1. Vad är mIRC?
2. Varför använda just mIRC?
3. Vad är IRC?
4. Vad är en kanal?
5. Allmän guide för mIRC
6. FAQ - La in denna för vanliga frågor


Vad är mIRC

mIRC (Internet Relay Chat) är ett program som utnyttjas för folk som sitter på IRC (hela namnet) mIRC är ett slags
program som gör så att du kan koppla upp dig till olika nätverk som då kallas för IRC. En del utnyttjar msn ganska
mycket med tack vore mIRC så kan man prata med massa olika människor samtidigt (I samma fönster) du behöver
inte bjuda in folk till en "Konversion" utan alla kan komma in i din kanal när som helst (Så länge du inte har satt igång
ett lössenord eller något liknande) det finns dessutom ingen direkt spärr när det gäller mIRC / IRC, du kan prata
med 500 personer både privat och i public om du så vill.

Det som dessutom är skönt med det här system är att du behöver inte adda folk / lägg till i någon speciell lista som
du måste göra på MSN. Och så finns det även något som heter Kanal Operatör / IRC operatör. En operatör kan se till
så att det inte spammas i kanalen du sitter i. Vilket kan vara ett problem ibland när det te.x gäller msn.

Varför använda just mIRC

Det finns lite olika program du kan utnyttja för att koppla upp dig till ett IRC nätverk. Men dom flesta använder mIRC
och varför använder då folk just mIRC? Ja det är en ganska bra fråga som igenkligen jag inte direkt kan svara på.
Men varför jag just använder mIRC är för att jag tycker det är ett lätt och ett skönt program att använda för just
chatting på IRC. Det går att ändra färgtema på programet samt så går det göra andra ganska lätta inställningar vilket
kan göra din chatt lite bekvämare att använda.

För er som är lite bättre på det här med kodning så är det ganska lätta att scripta om och koda om mIRC. Det språk som
unyttjas för att koda i mIRC är java. Det är ganska lätt att lära sig basic scriptning i mIRC vilket kan vara bekvämt för
folk som vill lära sig att scripta.

Vad är IRC

IRC (Fulla namnet)

IRC är ett nätverk för chatting. Folk som sitter och chattar använder oftast nätverket IRC, IRC kan även vara ett bra
system för te.x större klaner, det blir lättare att prata ihop om olika saker eftersom man oftast är inne så fort man
sitter vid datorn. För att komma in på ett IRC nätverk som måste man ha en IRC client te.x som mIRC väldigt
enkelt program att utnyttja. Du skriver in i din client vilket "IRC nätverk" du vill logga in på. Jag brukar te.x sitta
på ett IRC nätverk som kallas för QuakeNet. Det är ett företag som driver detta IRC nätverk och riktar in sig ganska
mycket på bara spel. Som te.x Counter-Strike, Quake, Battlefield 2, os.v..

Inom en IRC kanal så kan du även se till så folk som är oinbjuden inte kan komma åt dig på IRC genom att utnyttja
olika typer av kommandon. Ett kommando fungerer te.x så här /Ignorer "han.namn" då kan du inte se vad han skriver
till dig eller till någon annan. Vilket är ett VÄLDIGT bekvämt kommando som utnyttjas ganska ofta.

Men för att återgå då till IRC. IRC är ett nätverk kan man då säga, där man sitter och chattar med folk Smile

Vad är en kanal

Vad är då en kanal? Eller channel som man brukar säga i IRC världen. (Ett engelskt ord)
En kanal är ett typ av "rum" som du kan hoppa in i. Är du te.x själv i rumet och ingen har te.x kommit på att
dom har velat döpa sitt rum till samma som du använder så blir du automatiskt kanal Operatör. Och vad kan
då en kanal operatör göra?

Jo en kanal Operatör kan se till så det blir bra stämning i sin kanal. En operatör äger då alltså "kanal namnet" alltså
den kanalen du sitter i. Du kan hålla god stämning igenom att te.x kick folk som är otrevliga så dom åker ut från din
kanal. Du kan även sätta en så kallade "ban" på dom. En ban gör så att personen inte kan logga in på din kanal
utan han är helt enkelt inte välkommen längre. Samt så kan en operatör även sätta upp fler operatörer, man kan vara
hur många operatörer man vill i en kanal det finns ingen som säger att du inte får ha te.x 500 operatörer i kanalen.
Utan det är helt och hållet upp till dig.

Men utsätter du någon annan som operatör så finns risken att den operatörer kan sparka ut dig också, så du får
låv att vara försiktig. Det finns många blå dårar på IRC som tycker om att jävlas med andra personer. Så ett tips
är att du ger bara så kallade "op" till folk som du litar på. Eller till folk som är behov utav det.

Det finns även en så kallade "rank" som en operatör kan sätta ut i IRC. Den ranken kallas "voice" den ranken gör så
att han som är "voice" har lite mera att säga till om. (Iaf det som är tanken) en operatör kan ställa in ett kommando
så ingen i kanalen kan prata förutom operatörer och personen som har så kallade "voice"

Allmän guide för mIRC

1. Install
2. Configuera
3. In i cyber space världen


1. Install

Du kan ladda hem mIRC gratis på http://www.mirc.com. När du har laddat hem program så sätter vi igång
installarsionen. Det är inte så speciellt svårt, har du installerat spel och andra program tidigare så kan du
hoppa över detta steg.

Vi börjar med att dubbel klicka på mIRC installen.

Om du kör Windows XP så kommer det säker att komma upp en skylt där det står

Utgivare kunde inte veriferas. Vill du köra den här programvaran?
namn: mirc631.exe
utgivare: Okänd utgivare
typ: Program
Från: C:\


Ignorera det där meddelandet och klicka på "kör"

Nu kommer det fram en ny spännande skylt där det står "Welcome to mIRC setup wizard" och det tackar vi för
och klickar på "next"

Hopp nu kommer det fram lite text här, detta är då "License Agreement" Fast du behöver INTE läsa igenom
allt det där, och säger din föräldrar där hemma att du ALLTID måste läsa igenom sånt där så gör du som du vill.
Men det står mest att du får inte ta vissa saker utav han. Som te.x hans koder med mera för då kan det bli massa
gorm os.v... Men det behöver vi nog inte läsa om för det vet vi nog redan Very Happy Tryck på "I agree" när du känner
dig redo.

Nu vill dom att du ska skriva in vart du vill ha mIRC någon stans. Men du kan bara klicka "Next"
du behöver inte flytta mIRC mapen någon annan stanns om du absolut inte vill det så klart.

Nu kommer det fram en skylt där det finns lite rutor som du kan kryssa i, du kan kryssa i alla bara så att du har
all utrsuning som du kommer behöva i framtiden. Efter det så kommer det att stå "Choose start menu folder"
och där kan det stå mIRC för att det är lättast att se sen vart ditt mIRC ligger i start-menyn. Klicka på "next"
och sedan next igen och sedan install.

2. Configuera

Yes! It's alive! ... Nu har du enkligen installerat ditt mIRC grattis !!

Fast nu återstår det lite jobbiga saker här. Om du kör vanlig classic mIRC (Alltså om du har följt guiden hittils
och inte lagt in några andra scripts) så ska du dubbel klicka på mIRC ikonen som ska finnas på ditt skrivbord.
Finns det inte på ditt skrivbord så finns den säkert i din start-meny. När vi har kommit in i mIRC så kommer det
så klart upp några vanliga trevliga skyltar som vanligt (Som jag bara vill elda upp ibland...)

Det står då "About mIRC" men jag säger bara så här.. STÄNG NER SKITEN !!
Detta är något ni kommer att bli svin less på om ni är ungefär likadan som mig. (Har då alltså ingen tåla mod för
att vänta på något i huvetaget) Tryck då på "Contiunue" och wiops så öppnas mIRC

I vanliga fall så kommer det att komma upp en skylt som heter "mIRC options" och där kan du skriva in ditt namn
och ditt nick (Ditt namn du ska ha när du chattar) och e-mail adress med mera. Men vi kan ta detta steg för steg då.

steg 1. Börja med att fyll i ditt namn i Full name (Vad du nu fyller i där är helt upp till dig.)
När du har gjort klart steg 1 så går vi vidare till steg 2.

steg 2. Email adress: Där ska ni skriva in eran E-mail. Och det kan vara en fördel för framtidens skull.

steg 3. Nickname: Enkligen! Nu ska du fylla i ditt chatt namn här. Jag kallar mig då för DmeR te.x och ni får JÄTTE
gärna heta något annat. Tar ni mitt namn så kommer jag bli ledsen i ögat.

4. Alterenativ: Har kan ni skriva in ett "secend" nickname. Alltså ett andra chatt namn. Men det är inget ni måste
göra. Men utafall att någon skulle ta ditt chatt namn så kan mIRC ändra till ditt andra chatt namn vilket kan vara
ganska bekvämt också Smile

Så nu var vi färdig med den biten. Då återgår vi till nästa steg.

Configuera IRC server

Hur tar du dig då in på en IRC server utan krångel?

Steg 1. Se till så att du har ett "-" tecken vid "connect" knappen vid "Category" det är i samma ruta som du
ställde in ditt använder namn i. Och där har du förhoppningsvis massa IRC servrar att välja mellan. Och eftersom
QuakeNet är den som utnyttjas mest så kan vi välja den. Bläddra ner i listan tills du kommer till Q och sedan söker efter
QuakeNet. När du har hittat den IRC servern du ska in på så klickar du på "Ok"

Grattis ännu en gång! Nu har du Configuerat klart din mIRC client.

3. In i cyber space världen

Yiieehhoooo!!! Nu ska vi in i Cyber världen. Eller IRC världen!

För att vi då ska kunna komma åt alla människor och sätta igång och chatta så börjar vi med att klicka på blixten
som är högst upp till vänster. Håller du en liten stund på blixten så ska det stå "connect" Tryck där så kommer ditt
mIRC att sätta igång att ladda.

Nu kanske du ser att den håller på koppla upp sig till en IRC server. Det kommer att komma upp en massa text och
fort kommer det nog gå, så spän fast dig i stolen för nu ska vi ut i Cyber space! Very Happy

När du väl har kopplat upp den till en IRC server så kan du sätta igång att chatta med folk, fast först så måste du
självklart hoppa in i en "kanal" det gör du igenom att skriva /join #den.kanal.du.ska.in.på uhmm.. Nu kanske ni inte
riktigt förstod det där va? Jag skriver ett exempel.

För att te.x joina kanalen "GAC" så vi kommer att utnyttja så skriver ni /Join #GAC och varför vi har ett "#" i början av
namnet är bara för att det ser kul ut :S ... Eller där ljög jag litegran. jag vet faktiskt inte varför man ska skriva så
i början. Men det beror lite på vilken typ av client du använder så klart. Men ett tips är iaf att alltid skriva "#" i början.
Vissa clienter förstår inte vad du menar när du bara skriver /join GAC te.x. Så skriva /join #GAC alltid! Smile

FAQ's

Fråga 1.
När jag försöker installera mIRC så kommer denna ruta upp
"The Folder 'C:\program\mIRC' already exist. Would you like to install mIRC in this anyway?


Svar.
Denna ruta kommer upp för dig som redan har installerat mIRC sen tidigare. Om det är så att du inte vill ändra några
inställningar i den mIRC versionen du redan har installerat i mapen C:\program\mIRC så kan du byta igenom att
ändra under själva installarsionen. Tryck bara på "Ja" och sedan ändra.


Fråga 2.
Vilket mIRC script föredrar du?

Svar.
Jag brukar använda Noname Script eller nbs-irc. Det är två mIRC script som är bekväma att använda när man sitter
och chattar på IRC. Ni kan ladda hem dessa script här

NNscript: http://www.nnscript.com
nbs-irc: http://www.adress.com


Allmänt

Jag kommer att skriva upp lite updateringar jag gör på guiden här nedanför (Alltså nya poster) så kan ni se
vad jag ändrar i guiden os.v... För just nu så är det lite små saker som kommer att behöva ändras. Samt
tilläggas.

Har ni några frågor angående guiden så skriva gärna era poster här. Eller fall ni kanske har andra frågor angående
mIRC eller IRC i huvetaget så snör in eran fråga här så svarar jag så fort jag kan. Om inte någon annan hinner före
vill säga Smile



//Aerozer:Max storlek är tyvärr 29 inte 150 xP
Till överst på sidan Gå ner
slayer1
Ganska aktiv
Ganska aktiv
slayer1


Antal inlägg : 85
Registreringsdatum : 08-08-24
Ålder : 29
Ort : Malmö chalalalala

mIRC for dummies ^_^ Empty
InläggRubrik: Sv: mIRC for dummies ^_^   mIRC for dummies ^_^ Icon_minitimemån okt 27, 2008 4:01 pm

hur myckeet minne tar det...
Till överst på sidan Gå ner
Gäst
Gäst




mIRC for dummies ^_^ Empty
InläggRubrik: Sv: mIRC for dummies ^_^   mIRC for dummies ^_^ Icon_minitimemån okt 27, 2008 10:08 pm

Om du menar ram minne.

mIRC är ett program som inte drar varken nå mycket ram minne på din dator eller på ditt internet.
Det är ganska lätt använt samt så är mIRC även ett snålt program. Kör du te.x msn så kan jag nog vara ganska säker
på att msn drar 40% mera ram minne samt på ditt internet än va mIRC gör. Och mIRC fungerar på ett ungefär som desamma
när det gäller chatting och sådant.

Hur mycket RAM har du?
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





mIRC for dummies ^_^ Empty
InläggRubrik: Sv: mIRC for dummies ^_^   mIRC for dummies ^_^ Icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
mIRC for dummies ^_^
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Galactic Conquerors :: Allmänt :: Övrigt-
Hoppa till: